torsdag 2 juli 2009

Aktivister!

Under Almedalsveckan har RFSU-aktivisterna stått vid montern och tagit emot en aldrig sinande ström av besökare. Samtal om sexualpolitiska frågor och allmän information kring RFSU:s verksamhet har varvats med vårt omåttligt populära sexualpolitiska quiz.
RFSU-bloggen fick tillfälle att samtala med Marcus Svensson från RFSU Trestad, och Kristina Ljungros, ordförande i RFSU Stockholm.





















Marcus Svensson, RFSU Trestad
1. Vad har varit det hetaste samtalsämnet under veckan?
– Sex på schemat! Kravet på att sex och samlevnadsundervisningen måste bli en obligatorisk del i lärarutbildningen. För mig som pedagog känns det extra angeläget. Inte klokt att man förväntas undervisa i ett ämne man inte är utbildad i. Även frågan om mödradödlighet har varit ett flitigt samtalsämne.

2. Ryktet vill ha det till att du är grym på att värva nya medlemmar. Hur gör du?
– Jag är en van säljare! Dels har jag erfarenhet som butuksbiträde, men även i min roll som pedagog handlar det om att jag måste sälja in tankar. Jag riktar in mig på personer som reda verkar lite intresserade och föreställer mig att jag har en kanongrej för bara 150 kr om året.






















Kristina Ljungros, ordförande för RFSU Stockholm
1. Vad kan du säga om årets Almedalsvecka utifrån ett RFSU-perspektiv?
– jag har ju varit på Almedalen för RFSU:s räkning tidigare och märker att intresset är mycket större i år. både för RFSU som organisation, fler som vill bli medlemmar, och för sexualpolitiska frågor i allmänhet.

2. Du ingår i RFSU:s bloggredaktion. Är det viktigt med aktivister i redaktionen?
– Ja självklart! Det är ju just det som är så bra med Almedalen, mångfalden. Här samsas politiker, organisationer, aktivister och näringsliv. Det är ju klart att vår redaktion ska ha en så bred representativitet som möjligt.

Inga kommentarer: