torsdag 2 augusti 2012

"Det bor ingen gudinna i min fitta"

I eftermiddag håller Renita Sörensdotter från RFSU, tillsammans med Suzann Larsdotter och Malinda Flodman från RFSL, en workshop på temat "Fittan i teori och praktik". Något som tycks ha provocerat redan i förväg. 
– Jag står inte ut med att man ska bli new-ageig och försöka hitta gudinnan i fittan och sådär. För mig handlar det om att lära känna sin kropp och om att träna. Ungefär som om man skulle lära sig springa snabbt eller bli stark av att styrketräna, säger Renita.
Hon har hållit i många fitt-workshops å RFSU:s vägnar. Senast tog hon faktiskt till det beryktade 70-talsknepet och lät deltagarna undersöka sig själva och varandra med hjälp av speglar.
– Det är något av det häftigaste jag varit med om! Det blev en stark emotionell upplevelse för många. Och det blev ett fantastiskt kunskapsutbyte. Jag är inte expert, men jag kan mycket eftersom jag forskar om bland annat vestibulit, men vi hjälptes verkligen åt och lärde varandra, säger hon.
Riktigt så hands-on blir det inte på eftermiddagens workshop. Istället blir det en genomgång av hur fittan ser ut och fungerar med hjälp av bilder, information om olika sexuella praktiker och en diskussion om sexuell kommunikation.
– Det är anatomi med lustfokus kan man säga. Men jag brukar också passa på att flika in saker som vikten av att ta sina cellprov regelbundet och komma ihåg att öva sin bäckenbottenmuskulatur.

Dagens workshop hålls i Bandlerrummet i Pride House klockan 16.30. Den vänder sig till alla som har en fitta, har haft en eller kommer att få en. Välkomna!

Inga kommentarer: