måndag 9 december 2013

Kristina Castell på plats hos Musikhjälpen i Göteborg


Varför pratas det inte mer om mödradödlighet? Som barnmorska är det en fråga som jag ofta återkommer till. Varför får den tysta katastrof som den stora mödradödligheten är bara fortsätta? För inte så länge sedan var det ett problem här i Sverige att kvinnor dog till följd av bristande mödravård, osäkra förlossningar och för att inte tala om alla som strök med när de kände sig tvingade att på illegal väg avsluta oönskade graviditeter. För det är just det jag pratar om: Att kvinnor och unga tjejer världen över dör av orsaker som enkelt går att förebygga.

Om några timmar startar Musikhjälpens insamling som i år går till ”alla tjejers rätt att överleva sin graviditet” och jag är nu på plats i Göteborg för att vara med och prata om mödradödlighet - en fråga som jag som barnmorska kan och arbetar med på olika sätt. Det känns verkligen fantastiskt att frågan nu lyfts och uppmärksammas på det här sättet och att alla de pengar som kommer samlas in går till något som jag arbetat med på nära håll under mina år i Nepal och på RFSU. Åren som barnmorska i fält i FN:s tjänst har lämnat djupa spår och minnen i mig. Många fina och positiva, när det handlar om den skillnad som stöd och hjälp kan ge, men det finns många tragiska händelser och sorgliga öden att berätta om när hjälpen inte funnits eller nått fram i tid. Det är just det perspektivet som jag kommer att dela med mig av när jag ska vara med som expert i årets Musikhjälpen.

Jag åkte från Stockholm tidigt i morse innan det ljusnat med en jättestor virkad livmoder i bagaget. Det är genom initiativet att virka livmödrar som RFSU synliggör och uppmärksammar Musikhjälpens insamling i år - från norr till söder har vi samlats för att virka för liv. Och den stora fina livmodern som jag kånkar runt på är en fin och stark symbol för ”tjejers rätt att överleva sin graviditet”.

Jag hoppas att Musikhjälpens insamling ska hjälpa tjejer ska kunna välja hur många barn de vill föda, samt om och när de ska göra det. Och att kunna fatta beslut om det på ett säkert sätt och självklart sätt. Tillsammans kan vi säkerställa att frågan ses och respekteras som en grundläggande rättighet.

Det är så otroligt häftigt att få vara en del av både Musikhjälpen och Virka för liv och jag ska ge järnet hela veckan för att vi tillsammans ska lära fler om varför mödradödlighet är så viktigt och för att så mycket pengar som möjligt sak samlas in till förmån för till världens viktigaste fråga.

Kom igen nu och ge ditt bidrag till Musikhjälpen redan idag! Och titta gärna ikväll när jag hälsar på Musikhjälpen i buren på Gustav Adolfs Torg i Göteborg.

/Kristina Castell

Inga kommentarer: