måndag 8 juni 2015

Årets presidium?

Bland de viktigaste val en kongress gör är valet av presidium, alltså de som leder själva mötet och ser till att allt går i hamn. Kongressen är suverän, men i och med att det är ett såpass viktigt och krävande uppdrag finns i kulisserna två välförberedda kandidater till rollen som ordförande respektive sekreterare.


Till ordförande finns Sara Haraldsson redo. Hon är generalsekreterare för Maktsalongen och brinner för jämställdhet och alla människors rätt och möjlighet att påverka sina egna liv. Sara har en master i statsvetenskap med inriktning mot politik och kön.

Sara var på sitt första årsmöte med en nationell organisation när hon var 13 och sedan dess hade det blivit en del.
– Jag har varit mötesordförande på ett tiotal årsmöten och kongresser, bland annat för Vårdförbundet och DIK. Kongresser är jätteroliga och jag ser fram emot att tillsammans med Lina skapa förutsättningar för att alla som är där kan fokusera på att fatta bra beslut och så sköter vi att allt går rätt till på vägen dit. Dessutom kommer två av mina supernära vänner från Västerås, så måste ju vara en bra stad!


Till sin hjälp har ordförande en sekreterare. Till detta föreslås Lina Winkler, som kongressrävar känner igen från tidigare års presidier. Hon är VD för HjälpmedelCenter Sverige, ett kunskapscenter inom förflyttning och positionering och har både jurist- och ekonomutbildning i bagaget.
– Jag har varit medlem i RFSU sedan 2011 och känner att cirkeln slutits lite när jag nu arbetar i en bransch där jag dagligen arbetar med hjälpmedel från RFSU:s avknoppade gren RFSU Rehab (numera Etac).
Lina har ingen som helst koppling till kongresstaden Västerås, men ser mycket fram emot att få det.
– Efter kongressen i Gävle blev jag hänförd av staden och väntar mig inget mindre nu! Jag ser också fram emot utmaningen att tillsammans med Sara kunna guida och styra kongressen så att alla känner att de fått komma till tals - men att vi också hinner bli klara i tid. Jag är även spänd inför genomgången av verksamhetsberättelsen samt alla hälsningar som brukar framföras till RFSU - ska jag lyckas hålla mig från att gråta i år? Blir alltid så grymt rörd av allt det fina som RFSU uträttar och det kan vara lite knivigt när sedan allt fokus hamnar på mötespresidiet igen...

Inga kommentarer: