fredag 12 juni 2015

Maria Sundin: Jag vill mainstreama transfrågor

Maria Sundin är pensionär och aktiv i RFSL. Hon kandiderar till förbundsstyrelsen för första gången.

Varför vill du sitta i RFSU:s förbundsstyrelse?

- För att jag slagits för transfrågor, funkisfrågor och feministiska frågor i ett kvarts sekel och har mycket kunskap att bidra med. Jag var till exempel med och kämpade för att transpersoner skulle slippa få stämpeln som psyksjuk, att tvångssteriliseringarna skulle upphöra och att man inte skulle behöva skilja sig för att få byta kön. Jag vill mainstreama transfrågor. Det är ingen skillnad mellan oss och andra. Pratar man om unga flickors sexuella och reproduktiva hälsa ska transflickor inkluderas på ett självklart sätt. Jag brinner också för det internationella arbetet.

Inga kommentarer: